
Av Astrid Haugland
“Tyger! Tyger! burning bright, In the forests of the night”
Musikaliska pärlor på Youtube. Rebecca Clarke var född och uppvuxen i England med amerikansk far och tysk mor. Föräldrarna var amatörmusiker och insisterade på att barnen skulle lära sig att spela ett instrument. Barndomen präglades också av att pappan i perioder kunde vara både hård och brutal.
År 1908 påbörjade Clarke en utbildning i komposition vid Royal College of Music som en av Sir Charles Stanfords första kvinnliga studenter.
Efter ett bråk mellan henne och pappan två år senare blev hon utkastad hemifrån och kunde då inte fullfölja sina studier. Hon fick livnära sig som altviolinist.
Senare återupptog Clarke komponerandet vilket bland annat resulterade i de två sånger som presenteras här.
Tiger, Tiger
Rebecca Clarkes sång ”Tiger, Tiger” från 1933 är en tonsättning av William Blakes berömda dikt ”The Tyger” från 1794. De inledande raderna i Blakes dikt, “Tyger! Tyger! burning bright, In the forests of the night” förmedlar en känsla av såväl kraft som mystik. Trots att sången bara tar runt 4 minuter så arbetade Rebecca Clarke på den under fem års tid medan hon var inne i en turbulent relation.
The Donkey
I Clarkes sång ”The Donkey” från 1942 till text av G. K. Chesterton förstår vi av diktens titel att berättarjaget är en åsna som föds in i en otäck värld av flygande fiskar och en skrämmande blodröd måne, en värld där åsnan känner sig som en främling.
…..
Some moment when the moon was blood
Then surely I was born
Men i sista strofen beskriver åsnan stolt sitt ögonblick av hyllning och erkännande, om än flyktigt, när Kristus red den in i Jerusalem på Palmsöndagen.
…..
There was a shout about my ears
And palms before my feet
I musik utvecklar Rebecca Clarke på runt 2 minuter och 40 sekunder åsnans känsla av främlingskap och hur den kommer till insikt om sitt eget värde.
PÅ YOUTUBE:
Spellista med ett urval framföranden av Rebecca Clarkes två sånger, ”Tiger, Tiger” och ”The Donkey”.
Astrid Haugland
Artikeln skrevs ursprungligen som del av programtexten till konserten ”Poeten, åsnan och Jedermann” som hölls hos KVAH – Kammarmusikens vänner i Allhelgonakyrkan i Stockholm, den 25 maj 2024. Läs mer om konserten.
Fler artiklar av Astrid Haugland på vivaopera.se