OPERAVERK – ENAKTARE OCH MED UPP TILL FEM AKTER

Avsett som stimulans för att man skall reflektera över sitt operaintresse. Sprider man sina gracer på ett tillbörligt sätt? Mången ”sann” operavän kanske får hjärtat i halsgropen inför vissa anförda verk. (Gounod har glatt fler än vad Schreker har gjort uttalade den vise Stefan Johansson.)

Vilka får plats bland de 40?

TEXT: Ingemar Schmidt-Lagerholm

På annan plats bland kapitlen i    www.vivaopera.se   väljs tjugo operakompositörer såsom de bästa. Här väljer man enskilda verk. Inkluderas kan alltså även solitärer – en kompositörs enda operabarn. Efter principen ”värd synnerlig uppmärksamhet” snarare än ”bäst på jorden”.

Antalet verk sätts till fyrtio – lika många som antalet medlemmar i förebildliga franska akademien. En begränsning görs till ett verk per tonsättare. Listan innehåller dock endast 39 operaverk. För att komma med förslag till ändringar måste man stryka ett verk men tillföra två nya med kort motivering. Gärna fler utbyten, men alltid så att summan skall bli fyrtio. Inga tonsättardubbleringar. Giuglio Cesare av Händel kom inte med men får naturligtvis vara bland de som tillfogas mot en borttagen.

Kommentarer mottages tacksamt per utgivarens mejl    ingemar@schmidt-lagerholm.se

Här anförs de valda verken knapphändigt. Ytterligare data söke envar efter sitt behov och med sin metod   – Göran Gademans operahistoria, wikipedia eller vad det vara må.

  • Alceste it 1767 fr 1776 — (Gluck, 1714 – 1787)
  • Armide fr 1686 — (Lully, 1632 -1687)
  • Boris Godunov / Борис Годунов ry 3 akt 1870, 4 akt 1874 — (Mussorgskij, 1839 – 1881)
  • Butterfly / Madama Butterfly it 1904 — (Puccini, 1858 – 1924)
  • Bystrousjky / Räven tj 1924 — (Janátjek, 1854 – 1928)
  • Carlos / Don Carlos fr 1867, Don Carlo it 1884 — (Verdi, 1813 – 1901)
  • Cenerentola / La cenerentola / Askungen it 1817 (Rossini, 1792 – 1868)
  • Christina sv 1986 — (Gefors f 1952)
  • Danae / Die Liebe der Danae ty 1944/1952 — (Richard Strauss, 1864 – 1949)
  • Fidelio / Leonora ty 1805, Fidelio 1814 — (Beethoven 1770 – 1827)
  • Freischütz / Friskytten ty 1821, i Danmark: “Jægerbruden“ — (Weber 1786 – 1826)
  • Gespenstersonate / Spöksonaten av Strindberg  ty 1983 — (Aribert Reiman, f 1936)
  • Hancken / Herr von Hancken sv 1965 — (Blomdahl, 1916 – 1968)
  • Herring / Albert Herring eng 1947  — (Britten, 1913 – 1976)
  • Hoffman / Les contes d’Hoffmann / H:s äventyr fr 1881 — (Offenbach, 1819 -1880)
  • Idomeneo it 1781 — (Mozart, 1756 – 1791)
  • Jonny / Jonny spielt auf ty 1927 — (Krenek, 1900 -1991)
  • Juha  fi 1922 — (Aarre Merikanto, 1893 – 1958)
  • Klang / Der ferne Klang ty 1912  — (Schreker 1878 – 1934)
  • Lulu ty 1937 / 1979 — (Alban Berg, 1885 -1935)
  • Maskarade da 1906 — (Nielsen, 1865 – 1931 )
  • Mathis der Maler ty 1938 — (Hindemith, 1895 – 1963)
  • Medée fr 1797 — (Cherubini, 1760 – 1842)
  • Mirabeau ty 1989 — (Siegfried Matthus, f 1934)
  • Moses und Aron ty 1932 / 1954 — (Arnold Schönberg 1874 – 1951)
  • Norma it 1831 — (Bellini 1801 – 1835)
  • Nos / Näsan / Нoс  ry 1930 — (Sjostakovitj 1906 – 1975)
  • Pelléas et Melisande fr 1902 — (Debussy 1862 – 1918)
  • Poppea / Coronazione di P. it 1642 — (Monteverdi, 1567 – 1643)
  • Ratsumies / Ryttaren fi 1975 — (Sallinen, f 1935)
  • Tsar Saltan / сказа о царе салтане  ry 1900 — (Rimskij-Korsakov, 1844 -1908)
  • Spader Dam / пиковая дама ry 1890 — (Tjakovskij, 1840 – 1893)
  • Streetcar / A Streetcar Named Desire eng 1998 — (André Previn, f 1929)
  • Stuart / Maria Stuarda it 1834 — (Donizetti, 1797 -1848)
  • Tristan und Isolde ty 1865 — (Wagner, 1813 – 1883)
  • Voina i mir / Krig och fred / воина и мир  1946 / 1953  — (Prokofiev, 1891 -1953)
  • Volo di notte /Nattflygning it 1940 — (Dallapiccola, 1004 – 1975)
  • Zoroastre fr 1749 / 1756 — (Rameau, 1683 -1764 )
  • Zwerg / Dvärgen / Geburtstag der Infantin ty 1922 — (Zemlinsky 1871 – 1942)

Den ständige medarbetaren Nils-Göran Olve är skeptisk mot denna metod att göra en i förhållande till internationella värderingara tämligen fristående lista:

“Jag skulle utgå från Operabases statistik över vad som spelats i världen de senaste fem eller tio åren, och exkludera tonsättares verk som redan kommit med en gång på listan. Sedan kunde svenskspråkiga läsare, som det ju gäller, få byta bort och in andra verk för att spegla om läsarnas åsikter skiljer sig mycket från vad operahusen vill spela. En komplikation är om man ska ta antal föreställningar i statistiken, som man hittar på    www.operabase.com    eller instuderingar. När man gör Tristan spelas den kanske fem gånger, medan Traviata kan gå 15.”