Är opera alltid bäst på operan?

En betraktelse av Astrid Haugland

Från orkesterdike och scen breder sång och musik ut sig, fyller operasalongen och bäddar in lyssnaren i en upplevelse som både är musikalisk, visuell och fysisk. På vägen samlar musiken på sig lågmälda ljud och nästan omärkbara rörelser från publiken.

Sen är det paus. Du har beställt en kopp kaffe och en liten tårtbit som adderar doft och smak till totalupplevelsen av ditt operabesök. Några ord från sällskapet vid bordet intill får dig att vända dig om och kommentera. Sedan är samtalet igång – tills klockan ringer och månghövdad förväntning strömmar in genom dörrarna och hittar till sin sittplats inför nästa akt.

En digital version av föreställningen kommer så småningom på “Play”.

Du bänkar dig framför tv:n och ser fram emot upplevelse i repris. Men vad är detta? Ljudbilden liknar inte alls den som fyllde operasalongen. Någon har mekat med nivåerna, ändrat balansen mellan instrumenten och mellan sångarna och orkestern. Hela härligheten är dessutom komprimerad in i ett ljudomfång som fungerar för tv och radio. Ingen hemmalyssnare ska behöva röra volymkontrollen.

När du satt där i konsertsalongen hade du även full överblick över det som försiggick på scenen jämte scenbildens alla färger, nyanser och detaljer. Genom val av bildutsnitt och vinkel har bilden nu anpassats till det mer intima formatet som krävs för en tv-skärm. Även scenbildens karaktär och uttryck är annorlunda. Strålkastarna är riktade mot sångare, handling och betydelsebärande delar av scenografin medan resten av scenbilden har svepts in i svartaste skugga. Fast det är ju samma scenbild och samma ljussättning som när du själv var på operan och då kunde du tydligt se alla delar av scenlandskapet. Någon har tolkat, prioriterat och gestaltat för ett annat medium, tv-ruta i hemmiljö.

Du lutar dig tillbaka i fåtöljen och lyssnar. Inte så illa ändå – kanske. Och nu börjar du ju hitta bland inspelningarna på dina favoritkanaler på Youtube. Några är av lite äldre årgång. Trevliga återseenden med sångare du gillar. Andra föreställningar är nyinspelade utan publik och med orkestern corona-säkert utspridd över hela parkett. Kanske rent av investera i en större tv, bättre högtalare eller förstklassiga hörlurar om resten av familjen inte är lika road.

Du kommer på att du gärna vill se samma sångare i flera olika roller, hen som du även har upplevd live vid några tillfällen, fördjupa dig i samma föreställning flera gånger eller uppleva samma opera i olika utföranden.

Kanske är det inte så meningsfullt att jämföra live med digitalt och fundera över vilket som är bäst. Kanske måste man bara inse att båda erbjuder underbar musikupplevelse men på olika villkor.

Låt oss därför hoppas att “affärsekologin” är oss nådig.
För jag vill inte behöva välja.

Astrid Haugland

Läs även:
Konserter och opera efter pandemin av Nils-Göran Olve
Musikupplevelse på distans av Astrid Haugland.

Här kan du hitta fullständiga operaföreställningar på Youtube:
OperaVision
EuroArtsChannel

Eller sök på “opera complete